You are currently viewing Wtryskiwacze – serce każdego diesla

Wtryskiwacze – serce każdego diesla

Uszkodzony wtryskiwacz oznacza poważne konsekwencje dla funkcjonowania całego silnika. Powoduje wiele utrudnień w trakcie jazdy, sprawia, że auto może nas zawieść w momencie, w którym się tego nie spodziewamy i stwarza ryzyko, że pojazd nie przejdzie pomyślnie przeglądu. Warto umieć rozpoznać awarię układu wtryskowego. Zwłaszcza, że objawy są dobrze widoczne, a my błyskawicznie odczujemy różnicę w prowadzeniu auta. Jakie są więc najpowszechniejsze oznaki wskazujące na zużycie wtrysków?

Jak rozpoznać uszkodzony wtryskiwacz?

Mężczyzna prowadzi autoNajbardziej widoczną będzie czarny dym wydobywający się z rury wydechowej. Osoby postronne idealnie to zaobserwują podczas rozruchu lub nabierania prędkości. Powodem jest zbyt duża ilość paliwa, którą uszkodzony wtryskiwacz dostarcza do komory spalania. Komputer pokładowy naszego silnika źle oblicza potrzebną dawkę, przez co jest ona nieprawidłowa. Monitorujmy wskaźnik paliwa, gdyż problemy z wtryskiwaczem powodują, że poziom spalania gwałtownie wzrośnie, a moc spadnie. Podczas jazdy da się również usłyszeć nietypowy stukowy dźwięk pracy silnika. W najgorszym wypadku samochód w ogóle nie będzie w stanie odpalić. Oczywiście wymienione wyżej przykłady nie muszą oznaczać wyłącznie awarii wtryskiwacza. Dlatego, jeśli nie mamy doświadczenia w dziedzinie motoryzacji, warto udać się do zaufanego mechanika, który dokona profesjonalnej uczciwej diagnozy. Naprawa wtryskiwaczy Bosch, Delphi, Hartrige czy Denso nie powinna stanowić problemu dla doświadczonego serwisanta, jako że są to jedne z najbardziej uznanych firm produkujących tego typu podzespoły.

Silnik samochoduW nowoczesnych dieslach stosuje się system wtryskowy Common Rail. Jest to niezwykle inteligentny mechanizm, bowiem jeśli jeden z wtryskiwaczy przestanie działać, pozostałe dostosowują się względem niego i korygują swoją pracę w taki sposób, aby emisja spalin pozostawała nadal w normie. Jest to praktyczne i bezpieczne rozwiązanie, ale sprawia, że wykrycie usterek jest utrudnione, gdyż podczas jazdy nie odczuwamy żadnej różnicy. Bagatelizowanie problemu uszkodzonego wtryskiwacza może spowodować poważne awarie akumulatora i rozrusznika. W przypadku tego drugiego elementu koszt naprawy jest naprawdę spory. To jednak nie jedyne konsekwencje. Zużyte wtryski mogą spowodować także konieczność wymiany koła zamachowego, uszkodzenie sondy lambda, awarię filtra cząstek stałych, rozregulowanie łańcucha rozrządu lub stopienie tłoków.

Lista szkód jest więc naprawdę długa. Wszystko zależy od tego, jak szybko zareagujemy i zdecydujemy się działać.Im dłużej zwlekamy, tym większe jest ryzyko, że szkód będzie przybywać, a to z kolei oznacza coraz większe koszty. Uszkodzony układ wtryskowy ma poważny wpływ na pozostałe części silnika. Absolutnie nie można go zaniedbywać.